Mióta napvilágot látott a 14 egyház/ vallásfelekezet által kiadott nyilatkozat a család, házasság és emberi méltóság védelmében, azóta folynak róla a viták. Persze lehet vitatkozni, így gondolni, úgy gondolni, ám van néhány fontos és vitathatatlan tény, amit hozott a nyilatkozat. És úgy gondolom ez a lényeges!
NYILATKOZAT= MONOLIT
Kinek szól ez a nyilatkozat? Vannak, kik azt mondják: az egyháznak tette egyértelművé az egyház. De ez egy markáns tévedés. Mert ez mindenkinek, avagy minden irányba szól: Istennek felfele (hit megvallása), az egyháznak befele (erkölcsi identitás megvédése, ragaszkodás a Kijelentéshez) és a kultúrának kifele, miszerint ezt képviseljük, ezek vagyunk és ez az igazság, amit hirdetünk – ha tetszik, ha nem. Ez már kapásból három dimenzió, erőtér ahol megjelenik a 14 egyház nyilatkozata. De van egy pár fontos dolog még, amiről érdemes elgondolkodni és ezek a következők:
Megtörtént
Ez egyszerű dolognak tűnik. DE – mégis nagyon lényeges, mert nem lehet visszacsinálni, azaz: lezárt, megvalósult, befejezett, kész
14 egyház nyilatkozott
(Most az “egyház” kifejezésbe beleértve a két zsidó vallásfelekezetet is). Nem egy kegyességi csoport az egyik egyház részeként, nem egy egyház a sok közül, hanem 14, köztük a zsidóság képviselői. Ettől válik a nyilatkozat masszív kőtömbbé és nem csak “egy társadalmi csoport” közleménye a sok közül. Tehát: nem a megszokott partikularizmus jellemzi, hanem az “EGY”
Láthatóvá teszi az egyházat
Ez olyan tényezővé teszi a nyilatkozatot, amely már látható, észlelhető a kultúrában, a magyar társadalomban. Érthető is, nincs benne semmi félreérthető, vagy homályos dolog (a vitatott rész nem a lényeget érinti, azaz az igazság együttes kimondását). Röviden: újra láthatóvá válik tőle az egyház (és nem az egyházak).
Kötelezettséget von maga után
Nem lehet a jövőben ‘”másképp gondolni”, hanem a jellegéből kifolyólag kötelező megmaradni benne. Persze, sajnos igen: ki lehet lépni (ld. Mazsihisz), de a nyilatkozat szimbolikus ereje épp abban áll, hogy ha aláírtad nem léphetsz ki abból anélkül, hogy le ne rombolnád a magad tekintélyét és ne diszkvalifikálnád az adott közösséget, még ha ez szimbolikus szintet, vagy teret jelöl is. Az ilyesminek elmaradhatatlanul következménye lesz a közösség további sorsa szempontjából.
Egyedülálló és lehetséges minta
Én nem halottam arról, hogy a világ más táján ilyen széles támogatottságú nyilatkozat jöjjön létre, annak ellenére, hogy ez a mai helyzet kétségen kívül egy “status confessionis” (hitvallási kényszerhelyzet). És ez nagyon-nagyon komoly fegyvertény, ami a világ más tájain is segíthet.
Nem rejthető el a hegyen épült város (Mt 5,14)
Hanem látható. Talán túlzás lenne azt mondani, hogy a kulturális- társadalmi tudat-térben a hegyen épült város megjelent. Még nem. De a hegy már igen, mert attól tartok a hegy az igazság, amin áll a város. Nem a mi igazságunk, hanem Isten igazsága. Amint vállaljuk az Ő igazságát nyilvánosan – látszani kezdünk újra. Nem túl bonyolult titok ez. És nem baj az, ha ez nem tetszik mindenkinek, sose tetszett egyöntetűen, de látszik!
AZ EMBERI MÉLTÓSÁG NEM ÖNMAGUNKBAN VAN, HANEM ISTEN SZERETETÉBEN!
Miért? Azért mert az embert Isten úgy teremti meg, hogy két világ határán áll: az anyagi és szellemi világ határán. Az angyalvilág a szellemi világhoz tartozik, az állatvilág inkább az anyagi világhoz, de az ember különleges státusszal bír: mindkettőhöz tartozik. Ráadásul uralkodásra teremtett lény, ezért is kapja ezt a mandátumot: “uralkodjatok” (paradicsomi parancsok, teremtési rendek).
Továbbá: az ember elbukik, de az Isten nem mond le róla. Már a bukás idejében megígéri, hogy utána küldi az asszony Magvát, aki majd a kígyó fejére tapos. El is jött- karácsonykor, Krisztus a megígért Mag. Az ember akkora méltóságra emelkedik, hogy a bűnös emberért Isten a Fiát adja a keresztre, hogy megmentse. Az ember méltósága itt látszik a leginkább: habár bűnös és mégis úgy szereti Isten, hogy a legdrágábbat adja érte Jézust. És a Fiú engedelmesen végigjárja az eldöntött utat, keresztül a halálon.
Egy ritkán emlegetett további “méltóságba emelés” az a tény, hogy mikor Jézus Krisztus feltámad, de nem szellemként támad fel, hanem emberi testben. Teste emberi, de már az új terv szerinti emberi test. Benne ott az ember és ebben pedig a jövőnk. Na ez már egy hihetetlenül csodás nagyra méltatás, de érdemtelenül. Isten szeretetében van a mi igazi méltóságunk. Most is testben ül az Atya jobbján és imádkozik értünk.
Ez az EMBERI MÉLTÓSÁG és nem a “méltóság nyilatkozata”, úgyhogy meg lehet állapítani: nem a humanista kiáltvány az, ami erről sokat mond, hanem a Kijelentés! Innentől jó kérdés, hogy kell-e igazodni ehhez egy egyházi nyilatkozatban? A válasz egy egyszerű és kategorikus NEM.
Jézus mondja: én azért jöttem, hogy életük legyen és bővölködjenek. (Jn 10,10)
A képen Uluru, Ausztrália egyik csodás nemzeti kincse látható. A pusztaság közepében ott áll egy roppant hegynyi monolit sziklatömb. A sziklatömb egy hegy! Félreérthetetlen és eltüntethetetlen. Azaz: ELREJTHETETLEN. Csakhogy értsük: