KOVÁSZOLÁS
A Kovász közösség a minap – hosszú (április 3-a utáni) hallgatása után – posztot közölt (ITT), bizonyára – mert eljött az idő. A megszólalás oka most: a tusványosi beszéd és a sokat rágott „faj” kérdés, mellyel én magam is foglalkoztam még akkor (ITT). A téma – a híridő aktualitásához képest – kissé megkésve, viszont az egyházakkal szemben jelent meg a poszt. Mondhatnánk:
a kovász tovább dagaszt…
Benne hosszasan sorolják az egyházak bűneit – lényegében – a „cinkos, aki hallgat” felhanggal. Miért hallgatnak az egyházak a „faji kérdések újra fellángolásával” kapcsolatosan? – ez a kérdés feszül a cikkben (melynek kifejezett szerzője nincs).
Hitvalló megnyilatkozást vártak-várnának és az „elmaradó elítélő megnyilatkozás” után – ezt a vádat veti az egyházak szemére Perintfalvi Rita is ma reggeli posztjában (ITT) – így egy frontvonalat alkotnak. Mi tehát szerintük az egyházak bűne?
Az, hogy nem tiltakoznak a fajelmélet és a lopakodó nácizmus, fasizmus ellen
A poszt sorolja azokat az egyházi személyeket és bemutatja életútjukat (egyébként jól és hűen), akik annak idején a fasizmussal szemben tettel és szóval kiálltak. Ez szép és követendő példa – s persze nem csak a fasizmussal szemben. Legalább ennyire a kommunizmussal, a marxizmussal és mai szellemi áramlataikkal szemben is kívánatos volna és ennek is példaszerű mintát adnak. De ez utóbbiról már nem szól a fáma.
Tehát csak egyetérthetünk: a fasizmussal szemben fel kell szólalni, ki kell állni. Mint ahogy más típusú arrogáns, agresszív és diktátumokat mindenkivel (az egész nyugati civilizációval szemben) megfogalmazó genderlobbival, BLM, Kritikai fajelmélet (itt is faj szó jelenik meg!), a Cancel Culture ellen is! Függetlenül, hogy mi van mivel egy szinten vagy léptékben és milyen mérési szisztéma szerint.
Tehát: a fasizmus ellen fel kell lépni! Csak egy probléma adódik – ez viszont eléggé lényeges probléma – miszerint ez akkor igaz, ha fennáll a fasizmus, nácizmus veszélye, ha ilyen kijelentések hangzanak el. Mert, ha nem, akkor az árnyékra vetődés klasszikus és egyben nevetséges esete forogna fenn. Miért nem szóltak, álltak ki az egyházak?
Mert a balliberális oldal szerinti fasiszta kijelentések nem hangzottak el – így a fasiszta veszély nem áll fenn!
Így eleve okafogyott az, amit számon kérnek. A keresztyén egyházak nem fasiszták és nem támogatnának annak alapját képező fajelméletet. Ha valakik nem tudják értelmezni az elhangzottakat ez még nem hozza létre azt a valóságot, amit ők szeretnének belelátni. Sok zsidó származású közéleti ember (pl. Schiffer András ITT) és sokan mások is elmondták: a tusványosi beszédben elhangzottaknak semmi közük nem volt semmilyen fajelmélethez. Ez persze az ebben politikai hasznot látók számára egyáltalán nem érv „mert az ő fejük jobban tudja”.
Az egyházak tehát azért hallgatnak, mert nem történt semmi olyan, amiért fasiszta veszélyt kéne kiáltani, legfeljebb az értelmezési problémákkal küszködők fejében!
És persze az egyházaknak eszük ágában sincs árnyékra vetődni!
De persze, ha valaki szeretne árnyékra vetődni akkor azt szabad, mert ez egy szabad ország. De hogy kötelezővé tegyék az nem elfogadható, amellett, hogy egy meglehetősen arrogáns attitűd.
Csak az kérdés vetődött fel bennem, hogy a sok szépet magáról elmondó Kovász-csoport végül is
minek a kovásza?
A kovász több dimenziójú szimbólum: az általános bibliai szimbolikában a bűnt jelöli, mely kicsinek tűnik, de az egész tésztát megkeleszti – azaz áthatja és átjárja. Jézus egyik példázatában azonban az Isten országát példázza a világban – itt pozitív képpé, jelentésűvé lesz.
Szerintem hazudni, olyat mondani, ami egyszerűen valótlan az nem jó, sőt, minden idők minden kultúrájában bűn. A Bibliában az Isten előtt is bűn.
Innentől döntse el ki-ki maga,